COMUNICACIÓ

EL CONSELL ESCOLAR DE L'ESTAT (CEE) PRESENTA LA “GUIA DE CONSELLS ESCOLARS QUE COEDUCAN”

maquetacion guia coeducacion paginas page 0001

El Consell Escolar de l'Estat (CEE), del qual FSIE forma part com a representant del professorat de l'ensenyament privat en la seva Comissió Permanent, ha presentat en un acte realitzat a Madrid aquesta Guia elaborada pel propi Consell. L'esdeveniment anuncia el resultat de gairebé dos anys de treball conjunt de la Ponència de la Coeducació de la CEE per a plantejar accions en l'àmbit educatiu que promoguin una societat més igualitària.

La Guia està elaborada en l'enteniment i dialogo entre diferents sectors de la comunitat educativa, representats en el CEE, i aporta recomanacions per a la igualtat efectiva entre homes i dones en els centres educatius.

Conté diverses seccions. El primer és un apartat de la documentació existent sobre la base en matèria d'equitat que ja hi ha, a nivell nacional i internacional; es diu Marc Normatiu i estratègies comunes. És interessant conèixer quins són els avanços realitzats fins avui.

La següent secció es refereix a la situació actual, per a entendre els desafiaments del present. Titulat Context actual, analitza les diferències segons el gènere segons diferents perspectives i analitzant diverses raons que han suposat -i en alguns casos fins i tot suposen- discriminació, com la raça, la religió o el poder adquisitiu.

Per a garantir aquesta "equitat", la Guia planteja una Metodologia basada en la col·laboració de tots els membres de la Ponència de la Coeducació, que inclou la identificació dels objectius, la definifición de rols i responsabilitats, la planificació de tasques i l'avaluació dels resultats.

Així mateix, planteja unes Propostes d'actuacions per ecosistemes -ecosistema formal de centre, ecosistema informal del centre i ecosistema comunitari- en el qual es proposa una sèrie de metodologies i actuacions concretes i interconnectades en els entorns d'aprenentatge, que van més enllà de l'aula i del centre educatiu.

La Guia recull exemples de projectes de centres educatius que considera bons en "igualtat" en el següent capítol, Bones pràctiques, també documentat en la pàgina web del CEE.

Finalment, inclou dos apartats referents als enllaços i el glossari utilitzat i sobre la bibliografia utilitzada.

Material:

Descarrega la Guía de Consejos Escolares que coeducan (PDF)

Més informació:

Página web del CEE sobre "coeducación"

FSIE REIVINDICA MILLORES LABORALS PER A LES TREBALLADORES DELS CENTRES CONCERTATS I PRIVATS

CartelA3 Dia Mujer 8M 2023 Castellano

La Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE) donam suport a un any més la campanya mundial per a visibilitzar els drets de les dones el 8 de març, Dia Internacional de la Dona, i reconeixem la gran feina de totes les treballadores dels centres educatius, tant docents com personal d'administració i serveis i personal complementari, i de les treballadores del sector de l'atenció a persones amb discapacitat.

Recordam a les administracions públiques i organitzacions patronals, en aquesta data on es reconeix la labor de les dones, la necessitat de millorar i donar suport a les seves condicions laborals i el compromís amb les treballadores de l'educació concertada i privada a Espanya. Les professionals dels centres concertats tenen unes condicions laborals diferents a les de les seves homòlogues en l'ensenyament públic, quan tots dos sistemes són sostinguts amb fons de l'administració. Els centres concertats reben menys finançament i en ells la càrrega lectiva és considerablement superior.

Set de cada deu professionals en l'educació són dones

La immensa majoria dels professionals que treballen en centres educatius i d'atenció a persones amb discapacitat són dones. Segons les dades del Ministeri d'Educació i Formació Professional, el 67,2% del total dels treballadors en els centres educatius de tota índole són dones, enfront d'un 32,8% d'homes.

Aquesta presència femenina en l'àmbit de l'ensenyament s'accentua encara més en l'ensenyament no universitari: més d'un 72,6% són dones. Això significa que set de cada deu persones que presten els seus serveis en els 28.470 col·legis i instituts (9.315 privats) que hi ha a Espanya, en l'actualitat, són dones.

La realitat és diferent en l'ensenyament universitari, on hi ha major presència masculina: 56,7% d'homes enfront del 43,3% de dones. En els centres d'ensenyament de Règim Especial, la diferència entre tots dos sexes és mínima: 51,2% d'homes per un 48,8% de dones, si bé en els centres d'Educació Especial més del 82,1% dels professionals són dones.

Quan en els centres i activitats educatives per a adults, les plantilles són també majoritàriament femenines, amb un 64,2% de dones.

Per etapes escolars

Si observam l'ensenyament no universitari, l'etapa escolar amb major nombre de dones és en la d'Educació Infantil, gairebé el 97,6% del total de les persones són treballadores.

FSIE reiteram el nostre compromís amb les professionals d'aquesta etapa i amb la supervivència dels centres privats d'Educació Infantil, que travessa unes dificultats notables davant l'escassa natalitat i el també escàs finançament per part de l'administració pública. Una de les seves principals reivindicacions és concertar l'educació des dels 0 als 18 anys i aconseguir, d'aquesta manera, que tots els alumnes d'aquesta etapa escolar puguin gaudir d'una educació gratuïta 100%.

En els centres que imparteixen Educació Primària s'observa una tendència similar. Les seves plantilles registren un 82,1% de dones. En els centres que imparteixen Primària i Secundària (alguns també Infantil), la presència femenina en tots els serveis descendeix a un 72,6%; i en aquells centres que també ofereixen Batxillerat o Formació Professional, les dones representen un 68%. D'altra banda, aquells instituts en els quals s'imparteix ESO i Batxillerat o FP, les dones representen un 60,1% de la plantilla.

A FSIE donam suport a la igualtat d'oportunitats d'homes i dones i animem a tot el personal dels centres a treballar des del respecte a la dignitat de cada persona.

L'AUDIÈNCIA NACIONAL RATIFICA QUE ELS PROFESSORS D'ASSIGNATURES CURRICULARS NO PODEN SER FIXOS DISCONTINUS

La Audiencia Nacional ratifica que los profesores tienen una actividad permanente

L'Audiència Nacional ratifica que els professors tenen una activitat permanenteLa Audiència Nacional (AN) ha ratificat la validesa de l'article 17 bis de l'XI Conveni Col·lectiu Nacional d'Ensenyament Privat, que impedeix contractar personal docent amb la modalitat contractual de "fix-discontinu".

La AN aplica així la jurisprudència del Tribunal Constitucional (TC), que considera que els docents realitzen una activitat permanent i no estacional.

L'associació d'empreses demandant basava la seva postura en l'argument que els docents interrompen la seva activitat en els mesos de juliol i agost per les vacances d'estiu.

La AN reconeix que el període de vacances d'estiu que gaudeixen els docents són més extenses que les que estableix l'Estatut dels Treballadors com a mínimes. No obstant això, considera que no coincideixen sempre amb la dels alumnes i que la pràctica de contractar els docents sota aquesta modalitat és "frau de llei". Ha interposat una multa "per temeritat" a l'associació demandant.

En FSIE aplaudim aquesta sentència perquè ratifica la consideració que teníem sobre la naturalesa de l'activitat docent com a "permanent" amb independència de la titularitat del centre escolar i perquè qualifica com a "frau de llei" la pràctica irregular d'aquesta modalitat de contractació.

Sentència de l'Audiència Nacional.

Sentencia de la Audiencia Nacional.

SENSE AVANÇOS EN LA NEGOCIACIÓ DE LES TAULES SALARIALS PER A 2022 I 2023 D'ENSENYAMENT CONCERTAT

Convenio Concertada Tablas salariales

FSIE mostra la seva preocupació davant la deriva de les negociacions de les taules salarials de VII Conveni Col·lectiu d'Ensenyament Concertat. Les organitzacions sindicals FSIE, FE ÚS, UGT, FE CCOO i CIG ens hem reunit aquest matí amb les organitzacions patronals representants del sector per a actualitzar les taules de 2022 i negociar les de 2023.

Estava previst que les patronals realitzassin una proposta, però no ho han fet. Argumenten problemes que en FSIE no considerem suficients per a paralitzar la signatura de les taules i perjudicar, d'aquesta manera, a tots els treballadors dels centres concertats.

Sol·licitam un increment del 1,5% per a totes les categories i persones treballadores i un 2,5% per a 2023.

Segons l'article 57 del Conveni, signat per sindicats i patronals, les taules salarials han d'estar signades als tres mesos des de la publicació de la llei de PGE en el BOE. Això significa que el pròxim 24 de març haurien d'estar signades.

La pròxima reunió és el 15 de març. Si les taules no se signen llavors, estudiarem i emprendrem les mesures necessàries per a defensar els interessos dels treballadors.

COMUNICAT CONJUNT: https://fsie.es/documentos/ficheros/CONVENIOS/Concertada/Comunicaxci%C3%B3n_conjunta_sindicatos.pdf